بحــــث عـــن

الإصــدارات القـــادمة
"المعبطة" و "علمني العوم والنبي ياحمد" .... سميـــــر

25 August 2008

رأفت الصاوي وترويض المستحيل

أصدقائي في كل مكان ...

وصلني أمس مساء خبر غير سار لي بالمرة يخص صديقي وصديق معظم قراء هذه الصفحة رأفت الصاوي وهو أخفاقه في المستوي الثاني من الـ CFA بظهور نتائج الإختبارات في بداية الإسبوع الماضي ....

لا أعلم إذا كان رأفت نفسه مستاء من هذا الإخفاق أم لا ولكن الحدث أصابني ببعض الضيق حباً له ولأني لا أحب ولم أعتاد سماع سيئ الأخبار عن زميلنا المجتهد رأفت الصاوي.



وطبعاً لأني عارف أن كتير من أصدقائي غير المختصين وأنا ضمناً ميعرفوش أصلاً أيه هي الـ CFA فأحب أوضح لهم في تبسيط شديد أن الـ CFA شهادة ودرجة عالمية رفيعة المستوي في مجال المال والأعمال تتطلب من ثلاث إلي عشر سنوات من الدراسة أنت وشطرتك وعلشان تبقي الصورة أوضح أن 99% من سكان الكرة الأرضية لا يصلحوا أساساً لدراسة الـ CFA لأنها تتطلب مؤهلات وخبرات سابقة مميزة وأن 99% ممن يقدموا علي دراسة الـ CFA لا يتموها لصعوبتها وأن عدد الحصالين علي الـ CFA في العالم أقل من عدد رواد الفضاء فيه، يبقي أن نذكر للجهلاء بالـ CFA أنها تكلف بعض مئات الألوف بالجنية أو بعض عشرات الألاف بالدولار.

وأحب أقول لـرأفت الصاوي أننا كلنا في إنتظار محاولتك القادمة الموفقة بإذن الله فلا تكتفي من المحاولات وأن لو محتاج حاد يذاكرلك الـ CFA ديه أنا في الخدمة بس متنساش تبقي تدعيلي.

طبعاً غني عن التعريف أن صديقنا رأفت الصاوي هو من أكثرنا إجتهاداً في دراساته العلمية وعمله المهني بإجماع الإئمة السبعة عدا النسائي لتعاطفه مع المرأة وقضية المساوة لكن مش هقولكم هوا إختار مين وهبقي أكتب عنها موضوع منفصل، وفي الحقيقة إجتهاد رأفت في عمله هو دائما مسار إعجاب ونقد وأحياناً تريقة مني ومن معظم أصدقائه المقربين، فدائماً ما يذكرني رأفت بالنملة ليس في ضئالتها وضعفها وإنما في جهدها ومثابرتها فمثالاً تبدأ نملتنا في نقل هرم السكر الذي هو هدفها المنشود في إصرار وعزم ذرة بعد ذرة دون كلل أو يأس والكل يعتقد أنه من المستحيل أن تنهي النملة البسيطة عملها الشاق المضني، ولكن يمضي الوقت ويتضائل الهرم وتقترب قمته من هامة نملتنا ثم تنجزه النملة ومازال النقاش دائر أنه أمر مستحيل، فتحية مني ومنا لصديقنا رأفت الصاوي.

ولا أخفي عنكم أن أحد أهم أسباب أعجابي المتراكم بصديقنا رأفت الصاوي. هي المساعي الدائمة له التي تكون من أسباب توفر الكثير من الوظائف الجيدة وفرص العمل للكثير ممن أعرف أصدقاء ومعارف وحتي بسطاء الناس وأيضاً في تغيير المستوي والدخل لوظائف الكثير من أصدقائه للأعلي والأفضل وهو أمر طيب أحبه في رأفت كثيراً بل وأغار منه أحياناً لجمال الفعل وعظمة الثواب، جازه الله عن سعيه وجهده الخير في حياته وأخرته بإذنه

فأنا بدعي ديما أن يا رب يرزقني من رأفت جلده وأجتهاده ويديله من عندي الـ .... !!! ، مش عارف خايف أديله حاجة من عندي تبوظ الراجل خالص.

المهم في النهاية كل CFA وأنت طيب يا أبو الرووف وتعيش وتاخد CFA غيرها.

ملحوظة بسيطة : أنا كاتب الموضوع ده بقالي خمسة أيام وسبب التأخير أني مكنتش لاقي أي صورة لرأفت لقلة صور الأصدقاء عندي، فأرجو مراسلتي ببعض صور أصدقائنا لتتزين بها الأنترنت (: ...

سميـــر

23 August 2008

سحر أي فون الجديد يؤثر القلوب ويفلس الجيوب

أصدقائي الأعزاء ...

طبعاً معظمكم يعرف إعجابي المتزايد يوم بعد يوم بموبيل الأي فون الرائع اللي هوا من إنتاج الشركة الراقية والمبتكرة المستغلة والمحتكرة والمغالية جداً في أسعار منتجاتها أبل ...

والمرة ديه أنا مش هكتب كلام ولا هأوصف إمكانيات .... لكن وأنا بدور علي كل جديد يخص الأي فون لاقيت في يوتيوب وسط ألاف الفيديوهات الثلاث فيديوهات دول يعرضوا إمكانات المنتج أفضل من ألاف الكلمات .... وللعلم التطبيقات ديه يمكن ملهاش أي فوائد عملية لكن هي تعكس ما يمكن أن يكون في المستقبل القريب ....

1.


2.


3.


أرجو منكم بقي أنكم تعزروني في ولعي بهذا المنتج الشاغل للقلوب والعقول ...

سميـــر


22 August 2008

الشركات العالمية بالمليارات

أصدقائي الأعزاء ....

وأنا قاعد بلف في الإنترنت صايع مش لاقي سايت أعقد فيه، قامت صوابعي واخداني علي بورصة الوول ستريت بتاعة أمريكا، قلت أبص بصة جايز ألاقي سبوبة أو مصلحة تجيب قرشين حلوين.

وبعدين لما بصيت في البورصة هناك قمت كاتب أسامي الشركات الكبيرة اللي أنا أعرفها في مجال عملي قلت أشوف الناس ديه بتكسب أيه وأد أيه ....

وطبعاً كانت الصدمة الشديدة المتوقعة هي القيم المالية الهولامية لتلك الشركات، لكن أنا متضيقتش فعلاً لأن الشركات ديه مش من الشركات المنافسة ليه، فقمت مكبر دماغي وقافل السيت التافه ده علطول.



بعض الشركات العالمية المعروفة للجميع وقيمتها بالدولار الأمريكي في البورصة الأمريكية بحسب فهمي لأن الموضوع كان معقد اوي ...

- Microsoft (MSFT) - $255,648,204,000
- IBM (IBM) - $169,964,678,000
- Apple (AAPL) - $157,012,662,240
- Google (GOOG) - $156,392,862,560
- Cisco (CSCO) - $142,125,692,160
- Intel (INTC) - $135,658,860,000
- Hewlett-Packard (HPQ) - $111,866,423,760
- Nokia (NOK) - $97,746,699,520
- Research In Motion (RIMM) - $71,143,935,000
- Disney (DIS) - $59,257,501,500
- Dell (DELL) - $50,483,256,060

وأنا كان معايا في الدرج ساعتها ... 3685 جنية مش دولار.
وكنت بأكل تونة بالبصل والليمون. والحياة مش بطالة من غير الكام تريليون اللي فوق دول.

سميـــر

20 August 2008

البسبوسة

أصدقائي الغاليين ...

بينما كنت أنا في قضاء أمر من أمور العمل الرتيبة التي أصبحت من مفرداته والتي تتكرر كل يوم بشكل يبعث علي الملل كنت في طريقي إلي إحدي الشركات الصغيرة في ضاحية من ضواحي القاهرة والتي ما زالت تفضل التعامل معي عن غيري من الشركات العاملة في نفس المجال بحجة أنهم يجدوا عندي الخبرة اللازمة والرؤية الجيدة لإدارة أعمال التكنولوجيا والمعلومات لديهم وأن لدي أجوبة لأسئلتهم الغريبة وهو الأمر الذي لا يفعله غيري ممن تعاملوا معهم في السنين السابقة.

وكنت قد أرتحلت سيارة أجرة دخلت فيها أنا حقيبتي العزيزة للوصول إلي الشركة المذكورة وكانت قد غابت الشمس عن السماء ورسمت صفحة السماء السحب الرمادية والسوداء وصوت قطرات المطر التي تصطدم بكل شئ يحيط بي بقوة يملئ السمع وحركة مساحات السيارة في النظامية تحدث صوت رتيب دون أن يتأثر المطر المنهمر علي نوافذ السيارة، وكان لا يوجد مارة بالشوارع ولا أصوات لأبواق السيارات من حولنا فقط صوت الرعد بين حين وحين يملئ المكان رهبة والنفوس ضعفاً ورعباً. وقد سيطر الصمت علي كل من حولنا إستشعاراً لهيبة الموقف.

وبينما الأمر يبعث علي الملل بدأ سائق السيارة في العبث فيما حوله محاولة منه للإنشغال في أي شئ وبدأ بالضغط علي عدد من مفاتيح كابينة قيادة السيارة بلا داعي وهنا بدأ راديو السيارة في العمل ويملئ الصوت الجميل للفنانة شادية السيارة بكلمات حسين السيد بأغنية بسبوسة...



من يوم ما مشينا من الحارة طلعنا فى العالي.
والخرطة بعشرة جنيه واكتر وكمان مش غالي مش غالي.
والغالي يا خوفي... لا حلاوته تخلص في ليالي.
فتافيت السكر ما بقتش تحلي البسبوسة.

فما أن سمعت هذه الكلمات من صوت شادية التي أقدرها كثيراً حتي إرتسمت علي وجهي أبتسامة حنين إلي العزة والتغيير والريادة ونسيت تماما كل ما حولي وذهب خاطري إلي أمرين لا ثلاث لهما حبيت أننا نتشارك فيهم....

أولاً : بسبوسة حسين السيد أو كلماته جميلة جداً في فيها من كل شيئ يصلح للغناء من شعر ومعني وبساطة وحب وحياة وحكمة وتراسل وأكتر من كده كتير ولا أخفي عنكم أني كلما سمعت هذه الكلمات تكرراً ومرراً شعرت بسعادة وأبتسمت رغماً عني، ثم أتذكر أغاني اليومين دول اللي هي أن تردد اي كلمة تلات مرات تبقي أغنية زي ....

العنب العنب العنب
البلح البلح البلح
السمك السمك السمك
اللبن اللبن اللبن
الجزر الجزرالجزر
الكسكسي الكسكسي الكسكسي
البطيخ البطيخ البطيخ

وههكذا.... فمهنة الغناء لما تصبح أمراً بعيد المنال كما كانت، فالصوت والأداء والكلمات وكل ذلك غير مهم الأن، كل المطلوب أنك تعرف تكرر أي كلمة تلات مرات ورا بعض.

ثانياً : تعجبت كثيراً من مبالغة حسين السيد في أن خرطة البسبوسة بعشرة جنية وأكتر لم تعد في محلها ويبدو أن حسين السيد لم يعرف أن الكيلو الشكولاتة الفلاني بـ 1500 جنية وأن تناول الغذاء في المطعم الفلاني بـ 5000 جنية وأكيد هناك أكثر ولكن أنا علمي محدود في هذه الأمور وأري أنه يجب علي حسين السيد الله يرحمه إعادة صياغة الأغنية لشادية لتصبح الخرطة بميت ألف جنية وأكتر، وكذلك يجب أن ينوه حسين السيد في أغنيته أن الكيلو بقي بمليون جنية وأن هناك 10% ضريبة مبيعات هي حق البلد تماشياً مع السياسات البلد في جمع الضرائب من المعدمين.

إنتهي الموضوع ولكن هناك نصيحة أخيرة ... أرجو تجنب سماع أغاني العنب والبلح وما شابه فهي لا تتدني بالذوق الإنساني فحسب بل هي تغير من أنك إنسان أصلاً فلا تؤذي حواس الله منحك أيها في فعل لا يناسب الإنسان.

سميـــر

19 August 2008

عيـد ميــلاد أحمــد النحــاس

أصدقائي الأعزاء ...

النهاردة 19-08-2008 هو عيد ميلاد صديقنا المسافر بعيداً عنا أحمد النحاس.

واللي بيعمل حاليا بقطر لكسب لقمة العيش وبدء حياته الخاصة التي تأخرت كثيراً بسبب تشوه ومرض خلقي مزمن فيه اسمه "م ص ر ي" وهذا الوباء لا يزول عنه أبداً ولا حتي يوم الدين.



المهم أن أحمد النحاس أكمل الـ 28 سنة فأحب أقول له أنا ومن يعرفه من أصدقائي كل سنة وأنت طيب وكل عام وأنت بخير وتعود لنا قريباً بالسلامة.

أسف أوي يا أبو حميد مكنش معايا فلوس أجيب تورتة فدول شوية بطيخ من بتوع مصر اللي بيجيبوا "إ س ه ا ل" فخد بالك وأنت بتاكل وقول الشهادتين. ويفضل أنك تقرأ القرأن كله لأن ده بطيخ مصر مش أي بطيخ.

أشوفك علي خير قريب.

سميــــر

15 August 2008

الجــــاتوه مش للغـــلابة

أصدقائي الأعزاء ....

النهاردة مكنتش كملت أي من المواضيع المنتظرة عاليه وكانت فيه فكرة شاغلة دماغي بقلها كام يوم قلت نتشارك فيها سوا.

من حوالي إسبوع كان الموقف العام لحياتي غير مرتب ويبعث علي الكأبة أو عدم الرضا، فكلي مساعدي كانوا غير متواجدين من حوالي، أحمد سعيد يكمل شهر العسل خاتصه بعدما إتنيل علي عينه وإتجوز ناشداً الحياة السعيدة كما في الروايات الرومنسية وعروض الأفلام وعماد سافر إلي بلاده في أقصاي الصعيد لإستكمال علاج إبنه الغير معروف علته بشكل قاطع إلي الأن.

وقد كنت أيضاً في حالة مزاجية وحياتية غير مُرضية فقد كانت تفوتني كثير من ساعات العمل دون تواجد مني وكنت أكثر من سهر ليلي بغير داعاً أو شاغل وبغير صاحب أوعلة، فقط تدور الأفكار في رأسي عما لو كان كذا أو لو أن كذا ثم بعد كل ذلك أدرك حكمة الله وقوته وعظمة خلقه فينا ومن حولنا أو لا إدرك، ثم يغلبني النوم فأذهب فيه إلي أن تفتح عيني علي يوم جديد، لا أفعل شئ طوال يومي إلا تجاهل رنين الهواتف من حوالي وخفت الأضواء تخفيا من الزوار، فقط تدندن شفتاي بشئ يصدي في خاطري أو أترجل لعمل كوب دافئ من أي شئ أرتشفه بين الحين والحين لكسر رتابة الوقت بينما أطالع صفحات الإنترنت لمعرفة أخبار عن أمور لا أجدها منطقية أو مفدية لكنها زاد لي تروي شغفي عن أمور لا أعيشها أو أملكها، أيضاً متابعة تنزيل الأفلام والألعاب والبرامج من الأنترنت بغير داع أو حاحة إلا هو إدمان جديد، ولا يبقي شئ في يومي غير ماتش فيفا لابد أن ألعبه كل يوم كأنه وتر دون شوق أو إثارة فقط أتابع شاشتي وأقوم بضغط مفاتيحي عن خبرة جيدة بالأمر ولا يعنيني في النهاية أن أفوز أو أخسر.

يحدث ذلك تكراراً ومراراً ليومين أو ثلاثة ولكن فجأة أنتبه إلي أني جائع لم أتذوق الطعام منذ سفر عماد وسعيد، فأبدأ بالبحث عن شئ أكله في ثلاجتي المهجورة أو من حوالي علي أي مكتب أو منضدة ولو بضع فتات من أي شئ ولكن دون جدوي وتبدأ معدتي في التظاهر طلبا للأمداد ويتوقف عقلي عن التفكير في تفاهات الأمور التي كانت تشغله قبلاً ويجبرني علي إيجاد حل نتقوت به أنا وهو ومعدتي الخاوية. فيدور بيني وبينه هذا النقاش،

يبدأ هو : لما لا تنزل لتحضر لنا الطعام فأنت من يملك منا ذلك ؟
أجيبه : أنت تعرف كم أنا كسول ولا أحب الظهور وأنا أيضاً مرهق مثلك فمن أين لي بقوة أذهب بها للإغتسال وإرتداء الزي والترجل بين المحلات لشراء الطعام والعودة به. أنه أمر صعب حقاً، لا لن أفعل ذلك.

فيقول لي : حسناً إذا أطلب لنا الطعام بالهاتف فأنت من تملك المال واللسان والهاتف ؟
أجيبه إستنكاراً : كيف تقول ذلك وأنت تعلم حالتي الإقتصادية المتدنية، طلب التوصيل قد يكون مكلف ! ، لا لن أقوم بهذا ولو إضطررت للحل الأول، وأتمتم : تباً لك فأنت لا تعلم ما المال ولا صعوبة الحصول عليه.

فيقول لي : إذا كنت لا تريد الذهاب للشراء ولا تريد شراء الطعام بالهاتف، إذا أطلب العون من الجيران والأصدقاء !
فأجبته مسرعاً : أحسنت دعني أتدبر هذا الأمر.



وبدأت مسرعا في الإتصال بمحمود جمال جاري وصديقي والمعروف بمحمود دونلود، فهو يقطن بالقرب مني ونتقابل كل يوم للتبادل الكلمات والأخبار وأنا لا أخجل أن أطلب منه شيئا... وطلبت منه أحضار كذا وكذا من الغذاء من السوبر ماركت وطلبت منه الإسراع لأني أئن من الجوع، ولم تمر دقائق إلا وصديقي محمود يفرغ أمامي أصناف الطعام المشتري وقد أحضر من بيته قطعتين من الجاتوه كرماً وكهدية لي، وجالسني قليلاً وقد كنت بدأت بتناول الطعام ثم أنصرف ولم أتوقف عن نهمي حتي إنتفخت معدتي بكل ما كان أمامي من طعام فأنشغلت عني بعملها ومحتواها وعاد عقلي ليعمل وينشغل في أموري من جديد.

وبعد دقائق من تجهيز الشاي والعودة للجلوس أمام شاشة الكمبيوتر لمعاودة فعل الأمور غير المهمة من جديد، أدركت فجأة أني أكلت قطعتي الجاتوه ضمناً في وسط ما كنت أتناول من الطعام دون أن أشعر بهما أو أميز لهما طعما خاصاً، كانوا فقط شكل من أشكل الطعام أسد به حاجتي وجوعي، لم يكن هناك الطريقية الكلاسيكة لتناول الجاتوه القضمة تلو الأخري والإستمتاع بطعم كل قطعة أو ما يزينها، لم يكن هناك وقت لتذوق والتلذذ بالجاتوه. لم يكن الأمر كذلك.

إذاً الجاتوه لن يكون جاتوه في أفواه الغلابة والفقراء والأطفال الجوعي، سيكون فقط شكل من أشكال الغذاء يسدوا به حاجتهم وجوعهم ثم الحمد والرضا أوعدمه السخط. ولكنه أبداً لن يكون حلوي ما بعد الغذاء للتحضر والتميز والمتعة.

أنتهي الموضوع وبينت الحكمة، ولكن أود أن أوضح هنا أني لا أدعي فقراً أو أصرخ بأني غلباناً محروم، فالحمد لله أنا أمتلك الكثير من مئات الجنيهات وأتكسب من عملي بشكل مقبول وأعيش كافة أمور حياتي بطريقة مُرضية، ولكن ما أقول هنا أن تجربة حرمان بسيطة من أمر واحد ليومين أو ثلاثة بغير إضطرار فقط سهوا وتكاسلاً مني قد منعتني تذوق الجاتوه والتعامل معه بشكل متحضر كما إعتدت قبلاً، فكيف يكون أمر هذا الجاتوه بين أفراد وأسر قضت معظم عمرها جوعاً وحرماناً من معظم ضرورات الحياة.

فهل يعتقد أحداً منكم أن فيهم من يستطيع أن يستمتع بالجاتوه ؟

بعد تجربتي المتواضعة أجيب السؤال بالنفي ... وأري أنه غير ممكن.

في إنتظار ردودكم وخواطركم ......

سميـــر

14 August 2008

خط الفقر اصبح فوق فكري


أصدقائي الأعزاء في شتي البلاد ....

مســـاء الخيرررررررررررررر

اليوم نتحدث عن ظاهرة إنسانية تتكرر كل يوم منذ فجر التاريخ بين الناس زادت بشكل ملحوظ في إسم النبي حرصها وصينها المحروسة لشبابها مصر وبخاصة في تلك الأيام من عمر الزمن. الظاهرة بإختصار تسمي التفقر وهي باللغة العامية لمن لا يعرف حدوث الفقر تدريجا بفقد إمتيازات الحياة أو بحدوث أن ما كنت تستطيع فعله أصبح غير ممكن الأن. وهذه الظاهرة تسمي في الإقتصاد التضخم أي أن ما تملك من مال ونقود كما هو عددا ولكن لا يشري كما كان سابقاً

المهم .. إحنا طبعا علشان الموضوع يبقي سلسل والكلام يبقي أيزي هنتناول الظاهرة دي من خلال حالة بينا نقلبها ونلعب فيها بالبحث والتحليل

والحالة محل البحث اليوم هو صديقنا المأسوف علي شبابه محمد فكري واللي هتكبل حريته بقيد ثقيل في ميعاد أقصاه ستون يوما لا أكثر.

المهم نبدأ الحكاية ....

محمد فكري شاب مصري جيد النشئة والخلق يملك ما يكفيه من العقل في عموم أمور حياته بإستثناء أمرين هما القيادة والتصوير .... فعل الكثير بالحياة من تجارب وصدقات وعلاقات، من إحتكاك ومثابرة بأمور الحياة الصعبة منها والسهلة، من لف ودوران ومعرفة وصياعة وكما يقول أهل مصر من كلو ومخلاش ... وهو إيضا شاب مجتهد يعمل منذ صباه في أكثر من شكل من أشكال العمل فهوا يدخل بدماغه دون تردد في أي عمل حتي لو مبيفهمش فيه شأن كتير من الناس في بلدنا العجيبة مصر. كانت تلك الكلمات وصف لأول عشرين سنة من عمر الحالة "اللي هوا فكري" كل تلك الامور حدثت في المدة المذكورة دون أن يكون فكري ثريا أو منعماً ولكن أيضاُ لم يكن أبداً فقيرا معدماً. وفي حديث لفكري شخصيا وعلي لسانه قال أنه حقق كثيرا مما كان يحلم به منذ نعومة أظافره فقد إشتري البنطلون الجينز الرانجلر لما كان في ثانوي وجاب الوكمان السوني الأول في حياته قبل أن يتم عشرين سنة وجاب الموبايل زينا كلنا لما كليك فتحت في مصر وكمان جاب نضارة ريبان أصلي وجاب كوتشي نايكي من أمريكا وجاب شنطة صفرة من اللي بتتحط علي الظهر وحقق معظم طموحاته المتواضعة قبل أن يتم الخمسة وعشرون عام.

ونستطيع أن نستنتج مما سبق أن فكري عاش حياة متوازنة لا محروم فقير ولا غني سفيه.

ولكن في يوم من الأيام تبدل حظ فكري وتغيرت مجريات حياته بعد أن خرج عن عباءة الأسرة ليري جبالا عوالي لم يكن يرها أصحبت قممها هي طموحه البائس.
فهو كغيره من الناس وصل لعمر سيبدأ فيه بتكوين حياته الخاصة التي لها معطيات مستعصيات في بلادنا الكريمة. فهو عاوز شقة وكمان يشطبها ويفرشها وينمقها وعاوز عربية من اللي ببنزين واللي بتمشي علي الأسفلت بعجل كاويتش وعاوز كمان يتجوز من بنت ناس كويسين وعاوز يخلف ولاد يربيهم ويعلمهم ويفرح بيهم وعاوز يأكل ويشرب وينام ويصيف ويشتي ويتنيل يعمل كل حاجة الناس بتعملها. وفي مواجهة بينه وبين طموحاته الشامخة يركب فكري بغلته العرجاء العوراء ويخرج سلاحه الضئيل الوحيد في مواجهة طموحاته القاتلة والسلاح هنا هو راتبه الشهري اللي بيقبضه من الحكومة وهو تمنوميت جنية !!.

ومطلوب من فكري أنه بالتومنوميت جنية دول يأكل ويشرب ويتنقل ويشتري ويجهز ليحقق طموحا تلو الأخر، ياخي ..... !!


ونري هنا في نهاية التجربة أن فكري لم يتغير حاله إلي أفضل أو أسوء ولكن خط الإحتياج تحرك من بين يدي فكري ليعتليه بفارق كبير.

هل يأتي يوما ينتصر فيه محمد فكري بسلاحه الهزيل علي أعدائه!

أنا لا أري هذا ولكني أتمني له أن ينتصر.

سميـــر

10 August 2008

نظــرة ســريعة علـي Searchme.com



أصدقائي الأصدقاء ....

النهاردة موضوع بسيط لكن ظريف .... وهو عرض لأحد المواقع الجديدة بالإنترنت

في يوم من الأيام وأنا بدعبس في الإنترنت ... صادفني الموقع ده ولفت إنتباهي بساطة تصميمه وأناقة عرضه. فقمت ناقل الدعبسة عليه هوا ...

وبعدين بقيت أستخدمه من فترة للتانية متابعة ليه و لتطوره وإستمتاعاً بالتجربة الشخصية الجديدة مع المواقع اللي زي ديه في الإنترنت

الموقع هو www.searchme.com وهو محرك بحث أنيق جداً لصفحات الإنترنت والصور والفيديو ... قد تكون نتائجه لا تساوي جوجل طبعا ولكن الإختلاف دائما مفيد ووجود البدائل أمر مطمئن للعامة وباعث علي المنافسة بين الشركات العاملة بالمجال المعني.

من مميزات الموقع أنه يوفر خدمة تشغيل الفيديو المباشر من الـ cover follow وإيضاً خدمة حفظ البحث في قوالب stacks لإستخدامها لاحقاً وإيضاً حفظ أشكال من النتائج و مشاركتها بالبريد ....

الموقع جميل وأنا إستمتعت بيه ... أرجو أنه يعجبكم.

سميـــر

09 August 2008

مجدي عزب "أي تي" من نوع خاص جداً



أصدقائي الأعزاء في كل مكان ...

لاقيت نفسي في ساعة فاضية في نص اليوم، وأفتكرت موقف غريب شوية كنا بنتكلم عنه أنا وفكري من يوم أو أتنين فقلت أحكيه هنا ونتشارك إبتسامته سوا.

الحكاية ديه بطلها هوا صديقنا المسافر مجدي عزب أتخن أصدقائي من حيث الجسم والمخ علي الإطلاق. ومجدي عزب ده إنسان طيب جدا وبيتصرف بتلقائية وعلي سجيته إلي أبعد الحدود، وهو برغم أنه يعرف ناس كتير أوي إلا أن أصدقائه الحقيقيين معدودين جداً وذلك لصعوبة فهم شخصية مجدي الغير سوية واللي ملهاش ملامح أو إتجاه فشخصية مجدي زي كرشه لا شكل ولا حدود ولا معالم.

والحكاية دي كان بيحكهالي مجدي بنفسه أنه في مرة من المرات الكمبيوتر بتاعه فقد نظام التشغيل "الويندوز عنده باظ" وأنه بدأ يتصل بأصدقائه الواحد تلو الأخر وأنا منهم علشان حد منهم يجي يحل المشكلة أو يعيد تركيب نظام التشغيل "اللي هوا الويندوز" وبعد محاولات كثيرة غير مجدية قرر مجدي أنه يقوم بالعملية ديه بنفسه فراح إستلف سي دي الويندوز من أحد الأصدقاء اللي هو غالبا أنا بس مش فاكر أوي. وذهب إلي البيت ليبدأ هو بنفسه رحلة تركيب نظام التشغيل.

وهنا بدأت المشكلة الحقيقية اللي هي حكايتنا النهاردة، بدأ مجدي بوضع السي دي في الجهاز ثم تشغيله فبدأ الجهاز في العمل ولكنه بدأ بتحميل نظام الويندوز القديم العطلان، فتعجب مجدي من ذلك وأعاد الكرة من جديد بتشغيل الجهاز مرة أخري فلم يتغير شيئا وبدأ الجهاز في تحميل الويندوز العطلان مرة أخري،

بدأ عقل مجدي المتوقف عن العمل منذ ولادته تعمل دوائره في تضارب ويسري فيها تيار الفكر ببطء شديد، وأخذ ينظر ويتعجب من الموقف ويراجع مفردات الحدث فها هو الجهاز وهذه السي دي تعمل جيدا وهذا هو الهارد ديسك ومعي سي دي الويندوز، كل شئ جاهز أين المشكلة إذا! ولما لا يبدأ الجهاز بتركيب النظام الجديد. وبعد عدة ساعات من التجارب والمحاولات والجهد والمثابرة وصل مجدي للحل، ولكنه ليس الحل الذي نعرفه كلنا جيداً وهو عمل بووت من السي دي من سيت أب الجهاز، لا ... لم يتوصل مجدي لهذا الحل بل توصل إلي ما فاجئني حقاً ولم أتوقعه ولم أسمع حتي عنه من قبل، فحل مجدي هو أنه بدأ بتشغيل الجهاز دون توصيل الهارد ديسك أصلاً وبالتالي بدأ الجهاز بالتحميل من السي دي مجبراً لأنه لا يوجد هارد ديسك وبمجرد أن يبدأ الجهاز في التحميل من السي دي يبدأ هو سريعاً في توصيل الهارد ديسك والجهاز شغال حتي إذا ما وصل سيت أب الويندوز لمرحلة البحث عن الهارد وير وجد الهارد ديسك إسم النبي حرصه وصينه في مكانه 24 قيراط.

هكذا يفكر مجدي - الحاجة أم الإختراع - عظيمة يا مصر.

سميـــر

08 August 2008

محمـــد عبــد الحميـــد ...



أصدقائي الغاليين في كل حين ومين.

النهارة كنا هنتكلم سوا عن مشكلة تواجه صديقنا محمد عبد الحميد "اللي هوا عبده" وهي إحتياجه الشديد والملح لشراء شقة خاصة للسكن بعيد عن منزل العائلة ولكني وجدت أنه من الأفضل أن نخصص الموضوع الأول للكلام عن صديقنا العزيز نفسه محمد عبد الحميد، ننظر في شخصه ونتكلم عن صفاته وطباعه، نتجاذب عليه الحديث ونذكر مواقفه معنا لنرسم له صورة كريكتيرية طريفة نحبه بيها أكثر، وسنؤجل الكلام عن مشكلة الشقة للإسبوع القادم.

محمد عبد الحميد "اللي هوا عبده" رجل في منتصف العقد الرابع من العمر "عنده حاجة وتلاتين سنة يعني" مسار حياته طبيعي جدا منذ ولادته، بدأ يأكل الغذاء منذ صغره فكبر وراح المدرسة ومنها للكلية فتخرج منها وجأته فرصة العمل فتابع أموره بها وأصبح موظفا كبيراً محترماً في أحدي المؤساسات الإستثمارية الكبري ولازال كذلك إلي الأن، وربنا يستر علي اللي جاي، طبعاً كل الكلام ده مش مهم.

المهم أن أنا أعرف محمد عبد الحميد "اللي هوا عبده" من حوالي عشر سنين هي عمر صداقتنا المتينة إلي الأن، وعبد الحميد من الشخوص التي تجذب إهتمامك وإنتباهك لتفرد سلوكه وطريقة تعامله عن باقي الأصدقاء، فعبد الحميد شخص extremey أو كما قال بوحة الله يمسيه بالخير شخص مبالغ فيه، فهو لا يتساوي مع أحد في أي شئ من الخلق والطباع ورد الفعل فهو أما أفضل كثيراً أو أسوأ كثير لكنه أبداً لا يساوي الناس في تصرفاتهم ولابد أن يختلف، ومن هذا السياق سنتناول محمد عبد الحميد "اللي هوا عبده" من خلال نقاط معينة هي الأهم في شخصية عبد الحميد من وجهة نظري المتواضعة أتمني أن أصيب فيها شيئاً من الحقيقة.

* صديقنا محمد عبد الحميد "اللي هوا عبده" هو بلا خلاف بين عموم الفقهاء إنسان مسرف من الطراز الأول يرمز له بالرمز م1 أي أنه مسرف شديد الإسراف وأنه الأول في فئته، وأنا أعتقد أن عبد الحميد أكثر إسرافا من إسماعيل ياسين لما وطلبوا منه في الفيلم يصرف ستة الاف جنية في اليوم، وأنا أري أن لو فيه بطولة العالم في الإسراف عن بُعد مصر هتخش البطولة ديه بعبد الحميد بطل مصر في الإسراف من أعلي والإسراف من أسفل والإسراف السمعي والمرئي وجميع أوضاع الإسراف اللي خلقها ربنا، وأنا أحب أقول أن عبد الحميد بيصرف بكل ما أوتي من قوة ومن مال فهو يشري ويشتري أي شئ وكل شئ ويجرب كل شئ ويستهلك كل ما يقع في طريقه "مش المحور"، وأحب أقول كمان في النقطة ديه أن لو لعبد الحميد "اللي هوا عبده" ميت جبل من ذهب لصرفها كلها عن بكرة أبيها في شراء القصور السيارات والجواري والجزر والفنادق والمولات والنساء والأطفال والشيوخ ولأنتهت تلك الجبال لا يبقي فيها ذرة واحدة في أقل من شهر واحد، وقد حلمت يوم أن لو الإسراف تجسد في شخص لسجد لعبد الحميد وإتبع ملته.

ولذا أنا مازلت أذكر قول الحسن بن الهيثم لما كنا بنتكلم أنا وهوا عن عبد الحميد وعمايله، فقاللي يا أحمد يا أخويا أنا عاوز أقولك حكمة قبل ماموت، وقام قايل "لو جبنا الأسراف وكسيناه لحما وشعرا ماعدا عند راسه لظهر أمامنا محمد عبد الحميد" ثم مصمص شفتاه تعجبا كما كانت تفعل أمي ومات.

* محمد عبد الحميد "اللي هوا عبده" هو بلا شك الإنسان الإستهلاكي الأول في العالم والإنسان الإستهلاكي الأول في نظري وفي نظر صديقي العزيز وائل عبد الفتاح ربنا يرجعهلنا بالسلامة، فعبد الحميد مستهلك جيد صيفا وشتاء لكل شئ، يستهلك ما يعرفه وما لايعرفه، يستهلك يمنيا ويسارا ولا يغفل له جفن إلا وهو يستهلك حتي أنه يستهلك وهو يتأمل ويستهلك وهو نائم بل ويستهلك وهو يستهلك، حتي أنه يستهلك نفسه في الإستهلاك وفعلا صدق المثل اللي قال "مش كل اللي راح المول إستهلاكي". وأحب أضيف هنا أن عبد الحميد بيؤثر علي اللي حاوليه إستهلاكيا بسلوكه الإستهلاكي ويحولهم إلي مستهلكين. ودي تجربة عملية مريت بيها أنا ووائل عبد الفتاح مع محمد عبد الحميد "اللي هوا عبده" في رحلة بساطة "هنبقي نكتب عنها في موضوع منفصل"، فبعد يومين من بداية الرحلة والتواجد في المجال الإستهلاكي لعبد الحميد تحولنا أنا ووائل إلي مستهلكين مش بطالين والجميل في الأمر أننا إستمتعنا وتضاحكنا كثيرا بهذه التجربة الإستهلاكية.

كفاية كده النهاردة طولت عليكم وغدا بعض الصفات جديدة لـ محمد عبد الحميد "اللي هوا عبده"

سميـــر

03 August 2008

فيفــــا 2009



أصدقائي الأصدقاء في كل بقاع الأرض ...

النهاردة ظهر أول خبر عن الـ FIFA 2009 ووعد من الشركة بطرحها قبل نهاية شهر أكتوبر.

وفي حوار قد تم بين ممثل الشركة اللي هي EA SPORTS وبين مجلة من المجلات من بتوع الألعاب دول اللي مش لأين حاجة يعملوها قال سي الممثل ده أن الـ FIFA السنة دي غير كل سنة وأن فيها وفيها وفيها وأنها السنة دي هتتفوق علي المنافسة اللدودة بتعتها اللي هية PES 2009 وإنهم هيعملوا وهيساوا وإمكانيات وحركات وكلام كتير مبيحصلش كل سنة.

نتمني نشوف السنة دي FIFA حلوة زي ما وعد سي الممثل، وطبعا إحنا كدة كدة هنلعبها لأن الفيفا بقت زي التطعيم السنوي لازم يتاخد.

وأنا من مكاني ده بتحدي بشكل صريح كل المنافسين اللي مبشوفش غيرهم اللي هما سيد سطل وفكري جمبري وحسن فجلة. وطبعا لا داعي لذكر من هم دون مستوي المنافسة.

سميـــر

شقـــة فكـــــري والحـــادثة



أصدقائي المنثورين في أنحاء البلاد ...

متابعة منا لأخر أخبار حوادث الأصدقاء وفي حادثة تعد الأسوء هذا الشهر ...

قام اللصوص العتاه بمنطقة مدينة الشروق بإقتحام شقة جار صديقنا محمد فكري وكسر بابها وتفريغها من محتواها كاملاً من أثاث وأجهزة وسجاجيد ونجف وخلافه وترك الشقة علي البلاطة بدون حتي ميقفلوا الباب، هذا ومن المعروف الأن بين أهالي مدينة الشروق أن هذا النوع من الحوادث هو الأكثر إنتشارا في المنطقة وهو ما يسبب إزعاج شديد ودائم لهم قلقاً علي ممتلكاتهم ويجبر هذا النوع من الحوادث أهل المنطقة علي ملازمة منازلهم وعدم تركها مهما كانت الأسباب. حتي أن كثيرا من أهالي المنطقة قد طالبوا بنقل يوم الحشر إلي مدينة الشروق علشان بيوتهم متتسرقش!

وبرغم أن الطوبة مجتش في المعطوبة "مثل غريب جداً". وأن شقة جار فكري هي اللي إتسرقت مش شقة فكري نفسها، إلا أن ده كان ليه أثر سيئ جداً علي صديقنا محمد فكري.

فهو الأن يشعر بعدم الأمن في مدينة الشروق وأن شقته معرضة لهذا النوع من السرقة وكلنا نعلم أن فكري صرف علي الشقة دم قلبه ودمع عينه وشمع ودانه ونفافة مناخيرة وكل حاجة بتخرج منه حطاها في شقة جوازه. وطبعا لردع الخطر اللي بيحوم حول الشقة قرر فكري أنه يزيد من عاومل تأمين الشقة زي تركيب الحديد علي كل باب وشباك وبلكونة وبناء متاريس وفخاخ للحرمية وكهربة السور المحيط بمدينة الشروق وأمور أخري وجد صديقانا فكري أنها ستكلفه الكثير والكثير مما يثقل كاهله أكتر ماهوا متنيل مثقول.

أمراً أخر أزعج صديقانا محمد فكري، أنه وجد نفسه مضطر للتوقف عن أعمال التشطيب والتجهيز التي كانت تجري بشقته وأنه لا يستطيع إحضار أي صانيعي للشقة إلا بعد إنتهاء الشرطة من التحقيق في الحادثة، الأمر الذي يجعل الأنتهاء من تشطيب الشقة قبل ميعاد الفرح المحدد أمر صعب وشاق،

كلنا بنتمني لفكري التوفيق في تشطيب شقته وأتمام زواجه كلاً علي حدة.

والسؤال المرة دي هو ....

هل سيتورط فكري بالجريمة ؟؟؟ وهل سيضطر إلي تأجيل موعد الفرح ؟؟؟

هل الجوازة ديه هتم أصلاً !! أم يستطيع فكري إنقاذ الجوازة وتتم علي خير ؟؟؟

هل ينفَذ الصبر أم ينفُذ القدر!

كلنا بإنتظار الأجابة

سميـــر

02 August 2008

الأفــــة صيـــني

أصدقائي الأعزاء في كل مكان... موضوعنا المرة دي هوا نكتة حلوة ...

في البداية أحب أقول أن الكتابة أمر صعب جداً وبيحتاج ساعات طويلة وأن كتابة موضوع متقن ومتكامل ذو معني وهدف كل يوم هو من دروب المستحيل ... علشان كدة أعتقد أني هأكتب موضوع واحد كبير في الأسبوع كفاية والباقي هيبقي أخبار خفيفة فسامحوني أصدقائي.

وإستطراداً، النكتة النهاردة مش جديدة بس هي تمشي مع جو العام من الأناتيخ الجيلاتينة اللي عاملة إلتصاق بين المواطن المتطفل وأرض البلد الطاردة له. "أنا كمان مش فاهم".

المهم اللي كان قاللي النكتة ديه هو أحمد النحاس صديقي المسافر في قطر هربا من النحس الرابض في أرض الوطن وقد رواها لي أحمد منذ سنة تقريبا وبالمناسبة أحمد النحاس هو أحد أقاراب صديقنا محمد عبد الحميد "اللي هوا عبده" واللي بقالهم فترة متقبلوش مع بعض نتيجة السفر وظروف الحياة الصعبة...

والنكتة بتقول ...



مرة فرعون الصين من ألاف السنين حس كدة أن الشعب الصيني بيكرهه وبيكره رجال النظام الصيني والكرايهة ديه بتزيد عام بعد عام وخصوصا أن الفرعون الصيني بقاله تلاتين سنة صيني وهو فرعون البلاد نتيجة الأنتخابات الصيني النزيهة ... فقام الفرعون الصيني جايب الكاهن الصيني الحكيم وقاله يا كاهن يا صيني شوفلي حل الناس بتكرهني أكتر يوم بعد يوم وأحنا لازم نعمل حاجة الناس تحبني بيها.

فراح الكاهن الصيني يفكر نعمل أيه نعمل أيه وبعدين رجعله بعد كام يوم وقاله أنا جاتلي فكرة ...
فسأله الفرعون الصيني بلهفة : وأيه هي الفكرة دية !

فقال الكاهن الصيني : أحنا نخلي أحد الوزراء الصيني يقوم بعمل أجراء صيني ظالم ضد الشعب الصيني فيقوم الناس الصيني بالإعتراض علي الظلم الصيني الواقع عليهم فتقوم أنت كفرعون صيني بإلغاء القرار الصيني الظالم ده دفاعاً عنهم فيقوم الناس الصيني ترجع تحبك تاني.

أعجب الفرعون الصيني بالفكرة الصيني ديه وبدأ في تنفيذها بالفعل.

وكانت البداية أنهم خلوا وزير المالية الصيني يزود الضرايب الصيني علي الشعب الصيني 10% وإنتظروا علشان حد صيني يتزمر ويلغوا القرار الصيني الظالم وبكدة الشعب الصيني يتبسط من الفرعون الصيني.

ولكن فوجئ الفرعون الصيني أن الشعب الصيني لم يتزمر ودفع الضرائب وهو صاغر.

فأموا خلوا وزير المالية الصيني يزود الضرايب الصيني علي الشعب الصيني 20% وإنتظروا علشان حد صيني يتزمر ويلغوا القرار الصيني الظالم وبكدة الشعب الصيني يتبسط من الفرعون الصيني.

وحدث مثل ماحدث أن الشعب الصيني لم يتزمر ودفع الضرائب وهو صاغر مرة أخري.

فأموا خلوا وزير المالية الصيني المرة دية يزود الضرايب الصيني علي الشعب الصيني 50% وقالوا أن أكيد حد صيني هيتزمر المرة ديه ويلغوا القرار الصيني الظالم وبكدة الشعب الصيني يتبسط من الفرعون الصيني.

وحدث مثل ماحدث أن الشعب الصيني لم يتزمر ودفع الضرائب وهو صاغر كالعادة.

وتعجب الفرعون الصيني من سلوك الشعب الصيني الذي لا يتزمر أبداً وطلب من الكاهن الصيني يشوفلوا فكرة تانية.

وبالفعل جاء الكاهن الصيني بعد بضعة أيام بفكرة أخري غريبة جداً ... وهي أن وزير العدل الصيني يطلع قرار بأن أي إنسان صيني طالع أو نازل كوبري لازم يضرب علي أفاه وبكدة الشعب الصيني هيغضب غضب صيني عظيم وبعدين الفرعون الصيني ينفذ الخطة الصيني ويلغي القرار الصيني الظالم وبكدة الناس ترجع تحبه تاني.

وبالفعل خرج وزير العدل الصيني علي الشعب الصيني بالقرار الصيني ده وبدأ نصب كماين صيني علي أول وأخر أي كوبري صيني في البلاد.

ووقف الفرعون الصيني يراقب من بعيد حتي يتابع الموقف ويتدخل عند إعتراض أي مواطن صيني ليرفع الظلم عنه كما هم مرتب له.

ومع بداية اليوم بدأت الناس الصيني في التزاحم عند الكباري الصيني للذهاب إلي مصالحها وأعمالها وكلهم صامتين ينظرون إلي الأرض وينتظرون دورهم علشان يخدوا علي أفاهم ويكملوا مشورهم واللجان والكماين تقوم بعملها بضرب كل مواطن علي أفاه أولا ثم السماح له بالمرور لإستكمال طريقه، كل هذا ولا أحد يتكلم ولا أحد يعترض، تتعالي أصوات طرقعة أفة المواطنين الصيني من كل إتجاه ولا أحد ينبت بكلمة واحدة، والفرعون الصيني هيموت من الغيظ كيف يتحمل الشعب الصيني كل هذا الظلم دون أن يتزمر.

وفجأة حدث ما كان ينتظره الفرعون الصيني، ففوق أحد الكباري الصيني كان هناك مواطن صيني ينفخ غضبا وقد أحمر وجهه، فذهب إليه الفرعون الصيني بسرعة وسأله ماذا بك يا مواطن يا صيني وما الذي يغضبك إلي هذا الحد ؟ منتظراً منه أن يشكي الظلم الواقع عليه أو يسأل عودة الأمور إلي نصابها.

فبدأ المواطن الصيني الكلام وهو غاضب يقول، ألا تري أيها الفرعون الصيني ! أنظر حولك كم الناس تعسة تنظر إلي الأرض ذلاً وقد ذهبت سعادتها. ألا تري كم الوقت الضائع في إنتظار رجلاً صينياً واحد في الكمين يدي الناس دي كلها علي قفاها ! من فضلك يا سيادة الفرعون الصيني فلتأمر بزيادة الناس اللي بتدي بالأفة علشان نلحق أشغلنا.

وظل الشعب الصيني بياخد علي افاه الصيني غير متزمر.

سميــــر

01 August 2008

إسمـــاعيل الخبيـــث في مــرسي مطـــروح



في إطار كوتيمي جداً سافر صديقنا الخبيث أحمد إسماعيل والمشهور بوسامته أحياناً كما في الصورة اعلاه إلي مرسي مطروح دون أن يخبر أحدا من عشيرته أو أصحابه، وقد كان الترتيب لهذا السفر بدأ من نحو العدة إسابيع بحسب الأقوال الشائعة في الأوساط المعنية.

وقد تم السفر في إطار عائلي جدا، بحثا عن البعض الراحة والسكنية والتواصل بين أفراد الأسرة وإيضا شم الهواء النظيف بعيدا عن محافظة حلوان الملوثة أرضا وجوا. نتمني أن يحصل إسماعيل علي غايته من السفر حيث أنه لم يحصل علي أيه غاية لا حلوة ولا وحشة منذ برهه تقارب العقدين، شأنه في هذا الصدد شأن شباب البلد كلهم.

ومن المعروف للجميع أن أحمد إسماعيل والشهير بسمعة مازال يخطط في دماغه إلي عدة مشاريع وهمية هيكسر بيها الدنيا وأن هذه المشاريع لن تخرج لأرض الواقع قبل وفاته لضمان أمن المشاريع وسريتها.

أحمد إسماعيل الأن في فترة حرجة من حياته حيث أنه مش راسي علي بر ومن المتوقع إستمرار هذه الفترة الحرجة إلي أن 2050 مع نهاية الحرب العالمية السابعة.

وفي نهاية الموضوع بنتمني كلنا لإسماعيل أوقات سعيدة والرجوع بالسلامة ....

سميـــر

أحمـــد سيـــد ديمـــاً ينســـي



إستكمالاً للمسيرة ومتابعة أخبار الأصدقاء ...

وصلتنا أمس أخبار من مصدر موثوق فيها جداً "أحمد سيد نفسه" أن أحمد سيد التعلب والشهير بأحمد سيد واللي كلنا بناديله بإسم أحمد سيد زي مثلا أن لو حد عاوزه بيقوم يقول "يا أحمد يا سيد" واللي لسه معرفوش مين هوا أحمد سيد يقدر يتعرف عليه من صورة الموضوع.

المهم أن أحمد سيد جالي أمبارح علشان نتفرج علي المتاش أياه واللي أنا رفضت التعليق عليه إتباعاً لمبادئي السامية وأثناء قعدتنا دار بينا كلام في عموم الأمور ما بين الشغل والحياة إلي أن وصل بينا الكلام أن منحني خطير جدا ... "تاتاتاتــــــا".

الموضوع طلع أن أحمد سيد رجع النحس يلازمه من جديد، ينسي كل شئ ويفسد كل شئ ونظام حياته باظ والشغل ملخبط وأي حاجة يمد أيده فيها بتبوظ وأي موضوع يبدأ السعي فيه مبيكملش وكل شئ ممكن نتخيله في هذا الصدد، يعني ممكن نقول أنه قلب علي شرارة. وأي حاجة يخش فيها بيبوظها وتتقندل علي دماغه.

وفي أخر تطورات الموقف عنده أنه أمبارح ضيع البطاقة الشخصية والبطاقة العائلية وكارنية حضور وإنصاف العمل ورخصة السيارة ورخصة القيادة وشهادة المخالفات وكشوف حساب البنك ونوتة مهمة جدا وحبة فلوس وكارت الـATM وكروت الفيزا والماستر كارد وساعة اليد وشوية حاجات تانية مش فاكر أساميها ولكنه لم يفقد بنطالونه أو الموبيل إلي الأن.

طبعا معروف عن سيد أنه بينسي اي حاجة في خلال ثواني معدودة من حدوثها، بينسي إسمه وعنوان سكنه أحيانا بينسي أنه متجوز وبينسي اسم البنك اللي بيشتغل فيه بينسي هوا رايح فين وجاي منين لدرجة أنه بينسي أنه بينسي.

في النهاية بنحيي كلنا أحمد سيد علي مجهوده في الحياة وبنتمناله انه يتفك النحس ويلاقي الحاجة اللي ضاعت وبنتمني أكترأنه يبطل يسني.

سميـــر