بحــــث عـــن

الإصــدارات القـــادمة
"المعبطة" و "علمني العوم والنبي ياحمد" .... سميـــــر

22 July 2008

iTunes App Store

اليوم كانت تجربتي الأولي فيما تسميه apple بالـ "app store" أو متجر التطبيقات

وللي مش عارف أبل كانت وعدت أن مع طرح الـ iphone 3g الجديد هيكون في عدد كبير من البرامج والألعاب سواء المجانية أو تجريبية.

طبعا غني عن الذكر الجلبة اللي حاصلت مع طرح الاي فون الجديد، سواء بسبب عدم توفره في دول كتيرة أو بسبب عدم توفر كميات كافية منه في السوق حتي في محلات أبل نفسها وأخيرا وأهم الأسباب أن الاي فون مغلق ومحمي من قبل أبل لصالح شبكات بعينها أشهرها طبعاً
AT&T

وعلشان نبقي فهمين الـ app store ده أهم حاجة في موضوع الاي فون ده ... لأن الـ3g مش مهم مدام فيه WiFi وكمان الـ firmware 2.0 مفيهوش مميزات جديدة. ويبقي أهم المميزات الجديدة [الـGPS والـApp Store].

نبتدي بصورة للـApp Store .....



طبعا الـApp Store شكلا وتنظيما جيد جدا بالنسبة لأول إصدار وبه الكثير من التطبيقات المفيدة جدا واللي بتزيد من قيمة الاي فون وبتخليه يستحق كل الـ "Maina" اللي بتحيطه وتحيط أخباره.

اللي بيميز تطبيقات الاي فون إنها ذات حجم صغير جدا بالنسبة لحجم الذاكرة علي الموبيل وكمان سهوله إستخدامها وخصوصا سهولة الإبحار بالمالتي تاتش، أيضا توظيف خواص زي الـ3G والـWiFi والـGPS والـCamera والـMultiTouch والـAccelerometer والـauto-rotate والكثير مما يتميز به هذا الجهاز ذو الجلبة.

في مرة قادمة سنتناول عرض وتحليل أهم الطبيقات الموجودة بالـApp Store

سميـــر

No comments:

Post a Comment